Výjezdy po Evropě – nahlédnutí platformy Terén do fungování evropských divadelních scén
V roce 2023 realizovala platforma Terén celkem pět zahraničních cest, které se uskutečnily skrze program Národní plán obnovy – Mobilita II., a to za účelem vzdělání zaměstnanců. V rámci jednotlivých cest se na výjezdech vystřídali pracovníci v různých sestavách. Do Finska a Estonska se vydala na konci dubna 2023 dvojice Barbora Doležalová a Soňa Borodáčová, na kterou navázali v druhé půlce září Lukáš Jiřička a Soňa Borodáčová cestou do Německa a Matyáš Dlab a Maxmilián Máslo do Švýcarska a Německa. V říjnu odcestovala do Chorvatska a Slovinska Viktória Citráková a Lukáš Jiřička a výjezdy zakončily Kristýna Businská a Soňa Borodáčová cestou do Belgie.
Samotným cestám předcházela dlouhá příprava a rešerše lokálních scén, které vypracovávala každá dvojice samostatně. Divadelní a performativní organizace jsme vybírali i podle toho, zda nám přijdou divadla inspirativní v realizovaných aktivitách, zajímavé dramaturgii nebo ve specifické práci s lokálním i mezinárodním publikem.
Finsko & Estonsko
Soňa Borodáčová a Barbora Doležalová
„V Helsinkách jsme se setkaly se zástupkyněmi divadla MAD HOUSE – Emmi Vainio a Marianne Savallampi. MAD House procházel v té době tranzicí prostor a celé divadlo včetně vedení a herců se zabydlovalo v nové budově. Nové zázemní našli v bývalé textilní továrně v centru Heslinek. Další setkání jsme naplánovaly s organizací Reality Research Centre, a to konkrétně s Katjou Kirsi a Julisem Elo, kteří s námi sdíleli zkušenosti z financování svých aktivit a projektů i problémy s pronájmem prostor s centru Helsinek. Poslední schůzka v hlavním města Finska proběhla s Astou Teräväinen a Hannou Parry z mezinárodního festivalu Baltic Circle. Festival probíhá každoročně v listopadu a nebylo proto možné ho navštívit, i tak jsme získali zajímavé informace ohledně jejich organizace a vhledu do jejich provozu. Baltic Circle se zaměřuje na témata sbližování lidí, budování pospolitosti a výměnu informací mezi nimi. Jejich projekty se často týkají přírody a queerness.“
„Z Helsinek jsme se přesunuly trajekem do Estonska, do města Tallinn. Tady jsme absolvovaly schůzku se zástupci dobře etablovaného divadla Kanuti Gildi Saal – konkrétně s vedoucími pracovníky Priitem Raudem a Kaie Küünal. Jejich organizace sídlí přímo v historickém centru města a kromě přínosných informací ohledně jejich financování jsme prošly všechny prostory divadla včetně rozsáhlých archivů od jejich založení. Jako poslední setkání jsme si naplánovaly schůzku s divadelní institucí Vaba Laba. Ta však v tom čase hledala v centru města nové prostory a proto jsme dostaly pozvání do jejich druhého centra – do města Narva na estonsko-ruské hranici. Místní centrum se otevřelo poměrně nedávno a má moderní provoz. Vaba Lava tu pracuje s místními komunitami a menšinami a poměrně malé městečko díky tomu výrazně ožilo. V Narvě jsme se zastavily i ve známém uměleckém rezidenčním centru NART v bývalé dělnické čtvrti.
Seznam navštívených organizací a jejich weby:
MAD HOUSE www.madhousehelsinki.fi
Reality Research Centre www.todellisuus.fi
Baltic Circle www.balticcircle.fi
Kanuti Gildi Saal www.saal.ee
Vaba Lava www.vabalava.ee
Německo
Lukáš Jiřička a Soňa Borodáčová
„Jako první jsme na naší cestě po německých divadlech navštívili Hellerau v Drážďanech ukrývající se v zástavbě zahradního města. Seznámili jsme se s prostory i architekturou divadla a prošli si jeho okolí. Následující den jsme se vlakem přepravili do Frankfurtu, do uměleckého centra Künstlerhaus Mousonturm ve Frankfurtu, kterým nás provedl dramaturg Maxim Zahn. Poté jsme se setkali i s druhou dramaturgyní divadla, Alexandrou Hennig. Dozvěděli jsme se o fungování místní scény i o jejím financování. Následující den jsme vyrazili na prohlídku rezidenčního centra Frankfurt LAB, které slouží jako zázemí pro čtyři velké místní organizace. Setkali jsme se zástupci a popovídali si o jeho fungování v relativně malém týmu lidí.“
„Na závěr naší cesty jsme se přesunuli na sever do přístavního města Hamburk. Těšili jsme se na setkání s dramaturgyněmi Nadine Jessen a Alinou Buchberger z Kampnagel, Internationales Zentrum für schönere Künste, sídlící v bývalé továrně na přístavní jeřáby. Organizace je zřizovaná městem, stejně jako naše divadlo, takže bylo zajímavé pozorovat rozdíly v provozech. Kampnagel má okolo 150 zaměstnanců a v roce 2024 oslaví 40 let od založení.“
Seznam navštívených organizací a jejich weby:
Hellerau www.hellerau.org
Künstlerhaus Mousonturm www.mousonturm.de
Frankfurt LAB www.frankfurt-lab.com
Kampnagel www.kampnagel.de
Německo & Švýcarsko
Matyáš Dlab a Maxmilián Máslo
„Naší cestu po Švýcarsku a Německu jsme zahájili v Basileji. Tady jsme se setkali celkem se dvěma zástupci z dvou různých institucí – Kaserne (zaměřující se na silný hudební program i scénické umění), kde se nám ujal umělecký ředitel Tobias Brenk a Theater Festival Basel (divadelní festival nabízející i umělecké rezidence), kde se potkali Juliane Seiferta, se kterým jsme se bavili především o provozu festivalu. Obě instituce – Kaserne i TFB se navzájem personálně propojují a také mezi s sebou často spolupracují.“
Následující den jsme se vlakem přepravili do Bernu, kde jsme měli domluvené setkání s Nicolette Kretz a Siljou Gruner, ředitelkou a dramaturgyní Auawirleben, bernského divadelního festivalu. Po záživném setkání, kde jsme získali vhled do místní scény jsme se vydali na cestu do Zurichu. Jako první jsme zde navštívili Shedhalle, uměleckou instituci fungující na 4 otevřených projektech ročně, tzv. Protozones. Jejich fungování nám vysvětlila spoluředitelka provozu Thea Reifler. Další schůzka proběhla v místním divadle Gessnerallee – koprodukčním domě pro tanec, performance, divadlo, hudbu a vizuální umění. Prohlédli jsme si prostory a prodebatovali jejich fungování od financování po vytváření programu. Jako závěrečný meeting v Zurichu jsme zvolili návštěvu komunitního uměleckého centra Zentralwaescherei, kde jsme potkali Yan, členku družstva a uměleckého vedení. Schůzka byla velice inspirativní, celé centrum je totiž řízeno družstevně a komunitně.
Po cestě zpět domů jsme navštívili město Mnichov, kde jsme měli dohodnutou schůzku s Janem Geigerem a Judith Huber, členy uměleckého vedení divadla Pathos. Budova divadla je umístěná do umělecké industriální čtvrti Mnichova. Zjišťovali jsme detaily z jejich provozu – fungují zároveň jako prezentační platforma s menší možností zajistit projekty koprodukčně, což nám v mnohém připomínalo Terén.
Seznam navštívených organizací a jejich weby:
Kaserne kaserne-basel.ch
Theater Festival Basel www.theaterfestival.ch
Auawirleben auawirleben.ch
Shedhalle shedhalle.ch
Gessnerallee www.gessnerallee.ch
Zentralwaescherei zentralwaescherei.space
Pathos www.pathos.theater
Slovinsko & Chorvatsko
Viktória Citráková a Lukáš Jiřička
„Na naší slovinsko-chorvatské cestě jsme navštívili tři města – Záhřeb, Rijeku a Lublaň. V Záhřebu jsme se setkali s teatroložkou a pedagožkou Unou Bauer, která vyučuje na Akademii dramatických umění a s choreografkou a performerkoou Sonjou Pregrad, která založila festival Antisezona. Během společné schůzky jsme probrali fungování a financování místní scény. V Rijece jsme pozvali na schůzku Magdalenu Lupi Alvir z Městského loutkového divadla a diskutovali o možnosti hostování naší loutkové inscenace pro děti Návštěva na rok 2024 a 2025. V Záhřebu jsme ve zbytku času navštívili i platformu pro experimentální umění – Drugo more, která nám byla velice sympatická i díky jejich aktivitám ve městě. Se zástupci platformy jsme po ukončení schůzky zašli na divadelní představení.“
„Na závěr jsme si nechali cestu do Lublaně, kde měli naplánované setkání s Mojica Jug, jednou ze zakladatelek festivalu Mladi Levi / Bunker, Goranem Unjacem, uměleckým šéfem Mladinsko Theatre. Na schůzce jsme získali užitečné informace o místní scéně i o financování oblíbeného festivalu, na který jezdí i mladí teatrologové z České republiky.“
Seznam navštívených organizací a jejich weby:
Antisezona antisezona.space
Městské loutkové divadlo www.zkl.hr/en
Drugo more drugo-more.hr/en
Mladi Levi www.bunker.si/en/mladi-levi-international-festival
Belgie
Kristýna Businská a Soňa Borodáčová
„V průběhu naší cesty po Belgii jsme absolvovaly několik setkání s kulturními aktéry lokální scény a navázaly nová partnerství. Jako první schůzku v Bruselu jsme zvolily setkání se zástupkyní divadla Le 140, na které jsme jednaly o možné spolupráci na rok 2024 a 2025. Večer jsme zde navštívily také divadelní představení Burn Dance. Následující den jsme se v Café Hoffmann setkaly se dvěma zástupkyněmi Českého centra v Bruselu, od kterých jsme se dozvěděly o místních poměrech a o různých zdrojích financování bruselské divadelní a kulturní scény. Navštívily jsme také galerii Wiels, prostory centra Beursschouwburg a výstavu v Bozaru. V Bozaru jsme se následně setkaly na schůzce s Magdalenou Liškovu, která působí od roku 2018 v politickém oddělení Centra pro výtvarné umění jako institucionální poradkyně. Poslední událostí v Bruselu byla návštěva představení v Kaaitheater.“
„Poté jsme se vlakem přesunuly do Gentu, kde jsme zorganizovaly schůzku v divadelním prostoru Campo, která byla opět hodně informační a pro nás přínosná. Kromě fungování místní scény jsme dostaly také tipy na to, co ve městě ještě navštívit. Den jsme proto zakončily prohlídkou kulturního centra Viernulvier, muzea SMAK a na závěr jsme navštívily performance All Watched Over by Machines of Loving Grace.“
Seznam navštívených organizací a jejich weby:
Le 140 www.le140.be
České centrum Brusel brussels.czechcentres.cz/
Bozar www.bozar.be
Campo www.campo.nu