Mobile menu
AudioCafe podzim 2024

AudioCafe podzim 2024

Projekt Fakulty sociálních věd Masarykovy univerzity, Centra experimentálního divadla a Českého rozhlasu s fokusem na současnou audio-dokumentární tvorbu.

AudioCafé - podzim 2024

Zvukové dokumentární úterky, vždy ve 20h.

Poslech a debata s autory.

 

24.09.2024 / Hospoda

Daniel Kupšovský: OK, BOOMER

HateFree Culture - Exteriéry 2024

dramaturgie Jakub Horáček a Adam Voneš, zvuk Dominik Budil

Sám uprostřed lidí, kteří mi nerozumějí a kterým nerozumím já. S touto větou se může ztotožnit nejen člověk z generace Z narozený na přelomu tisíciletí, ale rovněž představitel generace X a Y narozený v 70. a 80. letech. O poválečné generaci takzvaných baby boomerů ani nemluvě. Co brání vzájemnému porozumění mezi generacemi? Jak smířit ony rozdíly a s tím související druh komunikace? Lze k tomuto smíření vůbec dospět? Jak byste odpověděli generaci Z na hlášku „OK, boomer“? A jak byste odpověděli generaci X na jejich slova „my v tvém věku“? Daniel Kupšovský se ve svém dokumentu snaží zmapovat, co různé generace rozděluje, ale i to, co by mohlo k mezigeneračnímu porozumění přispět.

 

1.10.2024 / Studio

Anna Müllerová: Zapomenuté ženy

ČRo Plus 2024

dramaturgie Jakub Horáček, zvuk Ladislav Reich

Sám uprostřed davu. Takto se pravděpodobně cítí každý člověk bez domova, kterého všichni obcházejí, ale nikdo se s ním nebaví. Ženy, jejichž sociální úlohou je, podle mnohých, nějak vypadat, se to týká obzvlášť. Dokument zachycuje jejich problémy prostřednictvím rozmanitých příběhů několika z nich. Je stav na ulici pro ženu beznadějný? Může si za ztrátu střechy nad hlavou každý sám? Co ženy na ulici drží nad vodou?

 

08.10.2024 / Studio

Jiří Pasz: Hladina bolesti

HateFree Culture - Exteriéry 2022

dramaturgie Adam Voneš

Sám uprostřed bolesti. Migréna je často přehlížená a podceňovaná. Přitom ty, které postihuje, neomezuje pouze zdravotně. V mnoha ohledech ovlivňuje i ostatní aspekty jejich života, mnohdy závažně. Kromě bolestí a dalších zdravotních problémů se pacienti musí vyrovnávat i se stigmatizací ze strany společnosti, někdy i z řad samotných lékařů. Spojení surových nahrávek lidí trpících migrénou a pohledů odborníků v audiodokumentu Hladina bolesti autenticky zachycuje každodenní život s touto diagnózou. Samotné nahrávky respondentů nastiňují komplikace, které s sebou tato bolest nese. To vše doprovází zvukový podkres, který navozuje pocity doprovázející migrénu: bezmoc a zoufalství. V čem všem migréna člověka ovlivňuje a jak k ní (ne)přistupovat?

 

22.10.2024 / Hospoda

Gabriela Jakoubková: Určitě jel jako prase

HateFree Culture - Exteriéry 2024

dramaturgie Brit Jensen, zvuk Adam Levý

Sám uprostřed viny. Takový pocit zažívá mladý Marek. Zavinil autonehodu, při které zranil sebe i své čtyři spolužáky. Jak se vypořádá s vinou, která je mu okolím každý den vyčítána? Jak se s tím vyrovnají Markovi nejbližší? Gabriela Jakoubková zachycuje pohled na nehodu a následné důsledky z několika různých úhlů: Marka, jeho matky i jeho sestry. Využívá netypickou kompozici, ve které se několikrát vrací k onomu osudnému dni z různých perspektiv. Strhující příběh neúmyslného viníka, který dokresluje a zesiluje užití zvukových efektů a trefné hudby.

 

19.11.2024 / Studio

Jitka Škápíková: Příběhy, které nezačaly

ČRo Dvojka 2017

dramaturgie Daniel Moravec a Brit Jensen, zvuk a střih Karolína Škápíková

Sama.

Vznik divadelního představení „Příběhy, které nezačaly“ mapuje audiodokument Nataša, Soňa, Olga, Helena. Své životní příběhy v něm odhalují ženy, které byly přinuceny k nedobrovolné sterilizaci. Ženám byly nabízeny peněžní i jiné kompenzace, ale o možnost mateřství byly připraveny. Na to se snaží upozornit právě divadelní hrou „Příběhy, které nezačaly.“ Autorka dokumentu Jitka Škápíková v něm pomocí zajímavé výpravné kompozice nabízí vhled do života těchto žen a nespravedlnosti, se kterou se potýkají.

26.11.2024 / Studio

Johana Ožvold: Jak vychovat muže pro 21. století?

ČRo Wave 2020

dramaturgie Brit Jensen, zvuk Roman Špála

Sám (a ztracený).

V posledních letech se v různých oblastech zmiňuje, že mužství nebo muži se ocitají v krizi. Zatímco ženy jsou vnímané jako již solidně emancipované, muži jako by tím něco ztratili. Rozhlasový dokument Johany Ožvold je o tom, jaké otázky si kladou čerstvé maminky malých chlapečků. Jak mají dnešní rodiče připravit své syny pro život? Mohou jim správnou výchovou pomoci k tomu, aby se jich krize mužství nedotkla nebo aby ji uměli zpracovat? Do příběhu o výchově k mužství a mužnosti je osobně zapojená i autorka dokumentu, které se před necelými dvěma lety narodilo první dítě. Spolu se synem Herbertem vstoupila do života mladé rodiny řada otázek. Odpovědi se Johana Ožvold rozhodla hledat u přátel i u odborníků. Vedle různých osobních i odborných výpovědí uslyšíte v dokumentu i archivní úryvky elektronické hudby, komponované v 60. letech speciálně pro miminka. 

 

03.12.2024 / Studio

Diana Cam Van Nguyen: Spolu sami

ČRo Wave 2020

dramaturgie Lukáš Janičík, zvuk Viera Marinová

Spolu sami.

Smrt. Už tak citlivé téma, a ne vždy otevřeně diskutované ve společností. Jaké to je, když vás zastihne smrt rodiče v tom nejkřehčím období, v dospívání. Najednou stojíte sami uprostřed davu. Maturitní ples, přijímačky na vysokou.. Všichni okolo tyto úspěchy slaví s oběma rodiči. Jen vy místo oslav stále přemýšlíte nad tím, jaké by bylo sdílet tyto radosti s mámou i tátou. O tom všem je dokument autorky Diany Cam Van Nguyen, která pomocí vyprávění tří mladých lidí poukazuje na to, jak probíhá přijetí takové ztráty v brzkém věku. I díky tomu, že autorka do dokumentu nevstupuje, je pouze s pomocí vyprávění a ruchů podtržena autenticita a plynulost celého dokumentu. Inspirací nám může být to, jak autorka citlivé téma smrti zpracovala. Zároveň jak vytvořila respondentům bezpečné prostředí pro otevřené vyprávění svých příběhů.

17.12.2024 / Hospoda

Hana Sedláková: Hlasy, které slyším

ČRo Dvojka 2017

dramaturgie Gabriela Albrechtová, zvuk Stanislav Abraham a Jára Tarnovski

Sama ve své hlavě. Tak se cítí Majka, která od dětství ve své hlavě slyší hlasy. Zpočátku jsou podporující, postupně se však stanou velmi nepřátelskými, ponižují a tyranizují. Majka nikdy nevyhledá odbornou pomoc, s hlasy se nakonec přesto vypořádá. Jak? A dá se s tím vůbec normálně žít? Dokument nabízí jemnou zvukovou impresi Majčina příběhu, nehodnotí a neposuzuje, nenálepkuje, naopak nabízí zamyšlení nad spojitostí některých traumat v životě člověka s psychickým zdr

english