HaDivadlo 20 let na svém místě v Alfa pasáži
Leden byl pro HaDivadlo měsícem oslav dvaceti let od jeho přesunu z Kabinetu múz do prostor bývalého kina v Alfa pasáži. Výročí svého působení v tomto funkcionalistickém paláci připomnělo hned několika speciálními událostmi, které se pojily přímo k prostoru pasáže i k dosavadní tvorbě HaDivadla v ní.
Průběh rekonstrukce prostor kina do současné podoby.
Foto: archiv Karla Flávy Hanáka
Úterý 9. ledna patřilo sousedské sešlosti pořádané pro všechny obyvatele i pracovníky Alfa pasáže, ale i náhodné kolemjdoucí. V odpoledních hodinách bylo před HaDivadlem nachystáno pohoštění, přímo v divadle bylo možné pobýt v dětském koutku i v obýváku „Moravského krasavce“ v podání Radima Chyby. Zájemci se mohli připojit také na komentované prohlídky, zákoutími divadla je provedli jeho zaměstnanci. Večer byla na programu repríza inscenace Moravský kras, poslední premiéry loňské sezony, s dramaturgickým úvodem i besedou po představení.
Střípky ze sousedské sešlosti.
Foto: Terezie Fojtová a Michal Stránský
Neděle 14. ledna byla výročím první premiéry HaDivadla v prostorách Alfa pasáže – ve stejný den v roce 2004 proběhlo první uvedení inscenace Hrdinové tehdejšího uměleckého šéfa Jiřího Pokorného a autorského kolektivu divadla. U této příležitosti se uskutečnila prohlídka divadla a beseda s Tomášem Rusínem, spoluautorem současného architektonického řešení z Atelieru RAW. Na konkrétní peripetie přesunu do paláce Alfa vzpomínal v textu pro blog HaDivadla také Petr Oslzlý, tehdejší ředitel Centra experimentálního divadla.
Prohlídka divadla a beseda s architektem Tomášem Rusínem.
Foto: Michal Stránský
Do lednového programu zařadilo HaDivadlo reprízy nejstarších inscenací na svém repertoáru. Namísto tradičních dramaturgických úvodů je doprovodily speciální herecké úvody v podání členů obsazení. Vhled do inscenace Doma u Hitlerů aneb Historky z Hitlerovic kuchyně (2007, režie kolektiv HaDivadla) nabídla Simona Peková (záznam můžete zhlédnout zde). Úvod k Maryši (2014, režie Lukáš Brutovský) proběhl v podání Cyrila Drozdy a Miroslava Maršálka, představitelů Vávry a Lízala. O zrodu divadelního ztvárnění teorie relativity v inscenaci Indián v ohrožení (2008, režie Jiří Havelka) hovořil Miroslav Ukul Kumhala. A úvod k Vyhnání Gerty Schnirch (2014, režie Marián Amsler) přednesla představitelka titulní role Sara Venclovská.
Dnes už neodmyslitelné propojení HaDivadla s funkcionalistickým palácem Alfa se stalo také námětem foto edice portrétů herců divadla v prostorách pasáže – veřejně dostupných i takových, kam se běžný návštěvník paláce jen tak nepodívá.
Cyril Drozda, Simona Peková, Sara Venclovská a Radim Chyba v Alfa pasáži.
Foto: David Konečný
Dvacáté výročí působení v Alfa pasáži symbolicky zahájilo velké oslavy padesáti let existence HaDivadla. První události spojené s tímto milníkem proběhnou ještě do konce sezony 2023/24 a budou se vázat především na Prostějov coby místo zrodu původně Hanáckého divadla. Na konci března bude mít v Muzeu a galerii v Prostějově vernisáž výstava mapující historii HaDivadla. V červnu se pak v prostějovském Městském divadle, které sídlí v Kotěrově Národním domě, prvním místě působení Hanáckého divadla, uskuteční živá vzpomínková akce na počátky HaDivadla. Oslavy budou pokračovat i v celé následující Sezoně 50.
Text připravila Iva Heribanová.